Powered By Blogger

Saturday 11 February 2012

tak payah nk smbut hari kekasih !

islam tidak pernah mengiktiraf hari kekasih atau valentines day malah sambutannya adalah perbuatan yang keji kerana menjurus kepada pelbagai perlakuan dosa termasuk zina .
kasih sayang dalam islam diwujudkan bagi mengeratkan hubungan silaturahim. jika ada umat islam yang pernah atau bercadang untuk meraikan sambutan hari kekasih yang diadakan pada 14 februari itu ,mereka perlu segera bertaubat!
amat menyedihkan kerana segala maklumat serta seruan islam berkaitan pengharaman hari kekasih itu sudah diperjelaskan dan disebarkan tetapi mereka tetap ingkar.
bukti dapat disaksikan apabila terdapat sejumlah daripada mereka dicekup pihak berkuasa.
perbuatan mereka lakukan itu ibarat sebagai persembahan membuktikan kesetiaan cinta mereka.
kenapakah anak muda di negara ini terlalu ghairah meraikan hari itu? barangkali mereka merasakan itu hanya perbuatan bagi mendapatkan keseronokan tanpa mengetahui asal usul dan sejarah hari berkenaan.
cukuplaaa kerana sambutan ini yang dibawa oleh orang barat itu tanpa disedari boleh merosakan akidah serta akhlak mulia umat islam terutamanya golongan remaja.
berdasarkan sejarah,valentines day ialah seorang paderi yang mempunyai pengaruh besar pada zaman pemerintahan ratu isabella di sepanyol .dia diantara individu yang menghancurkan tamadun islam di sepanyol.
sebab itu,ratu isabella menetapkan tarikh 14 februari sebagai hari kemenangan kristian terhadap islam.
sesiapa yang meraikannya seolah olah mereka gembira dan merestui kekalahan umat islam di sepanyol.
justeru itu,tarikh tersebut ditetapkan sebagai cuti umum untuk meraikan kemenangan diterajui valentines setiap tahun.itu sebabnya umat islam perlu sensitif dan mengambil berat isu ini supaya ia tidak dijadikan amalan atau jalan untuk cuba meraikannya walau dengan apa cara sekalipun.
cukup laa setakat orang barat jeee yg sambut,kite orang islam tak pyah lahh , egt laa tuhan kite :')
dapat dosa free je awak eh,takut lah dengan balasan tuhan kelak ;'( . semoga imam ku kuat untuk 
selama lamanyaa :')

loving and caring*_*

No comments:

Post a Comment